Bratislava 11. decembra (TASR) – Európska únia (EÚ) trpí veľkou priepasťou v investíciách. Uviedol to dnes na brífingu v Bratislave podpredseda Európskej komisie (EK) zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič. Podporiť investície do dopravnej či energetickej infraštruktúry má podľa neho okrem avizovaného Junckerovho investičného balíčka aj tzv. nástroj na prepájanie Európy CEF. Na dopravné projekty z neho Slovensko dostane 743 miliónov eur.
Šefčovič upozornil, že v roku 2013 sa v únii investovalo o 430 miliárd eur menej ako v roku 2007. Napriek tomu je presvedčený, že peňazí je na sporiteľských účtoch, v dôchodkových fondoch či vo finančných domoch dosť. Chýbajú však dobré a zrelé projekty, ktoré pritiahnu aj súkromných investorov. "Dôvod, prečo sa neinvestuje, je ten, že chýba určitá istota. Bola veľká nervozita – vráti sa nám kríza, nevráti sa nám kríza? Kto nám poistí riziká, ktoré sú spojené s investíciami?" zdôvodnil eurokomisár.
Ako pripomenul, EK sa preto rozhodla využiť vlastné verejné prostriedky na vytvorenie investičného nástroja, ktorý má prilákať investorov zo súkromného sektora. Viac ako 2000 projektov, ktoré sú súčasťou Junckerovho investičného plánu, má podľa Šefčoviča potenciál získať investície vo výške 1,3 bilióna eur. "Na základe prvej analýzy je šanca, že počas prvých troch rokov by sa mohlo na financovanie týchto projektov nasmerovať vyše 500 miliárd eur," vyčíslil.
Okrem veľkého investičného balíka plánuje komisia naštartovať európsku ekonomiku aj prostredníctvom nástroja na prepájanie Európy CEF s celkovým rozpočtom vyše 33 miliárd eur. "Bude principiálne podporovať projekty dobudovania infraštruktúry v oblasti dopravy, energetiky a informačných sietí," priblížil Šefčovič.
Na dopravné projekty je z tohto nástroja vyčlenených 12 miliárd eur. Slovensko by z nich malo vyčerpať 743 miliónov eur. Prostriedky sa majú použiť najmä na budovanie cezhraničných úsekov v rámci Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
"Železničná infraštruktúra bude patriť medzi ťažiská, o ktoré sa budeme uchádzať," informoval štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR František Palko. Má ísť o modernizáciu úsekov Púchov – Považská Teplá a Poprad-Tatry – Liptovský Hrádok.
Financie z CEF budú smerovať aj do vodnej dopravy. "Chceme dobudovať most, ktorý spojí Komárno s Komáromom. Je to most dlhý takmer 1,4 kilometra s nákladmi takmer 6 miliónov eur," opísal Palko. V rámci cestnej infraštruktúry plánuje ministerstvo využiť prostriedky na stavbu úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité.
0